Інавацыйная мадэль складаецца з сямі модуляў, якія прадстаўлены графічна. Кожны з кампанентаў накіраваны на вырашэнне асноўных задач: паэтапнае ўкараненне этнакультурных тэхналогій для пашырэння і ўзбагачэння адукацыйнага асяроддзя ўстановы адукацыі, развіццё этнакультурных кампетэнцый вучняў.
Этнакультурныя адукацыйныя тэхналогіі
- Тэхналогіі вывучэння рэлігіёзных прадстаўленняў народа
- Тэхналогіі вывучэння этнапсіхалагічных асаблівасцей народаў
- Тэхналогіі вывучэння этнапедагагічных светапоглядаў народаў
- Тэхналогіі вывучэння музычнай культуры народаў
- Тэхналогіі вывучэння элементаў нацыянальнай сімволікі
- Тэхналогіі вывучэння нацыянальнага касцюма
- Тэхналогіі навучання святам, звычаям, абрадам, рытуалам
- Тэхналогіі навучання фальклорнай творчасці
- Тэхналогіі навучання дэкаратыўна-прыкладному мастацтву
- Тэхналогіі навучання танцавальнай культуры народаў
- Тэхналогіі навучання праектна-даследчай дзейнасці
- Тэхналогіі вывучэння нацыянальнай кухні
Рэалізацыя мадэлі накіравана на выкананне навучальнай, даследчай, развіццёвай, выхаваўчай і сацыяльнай функцый.
Навучальная функцыя – набыццё, пашырэнне і замацаванне ведаў і ўменняў вучняў у галіне культуры і духоўнай спадчыннасці народа праз арганізацыю ўрочнай і пазаўрочнай дзейнасці.
Даследчая функцыя – творчы працэс сумеснай дзейнасці двух суб’ектаў (настаўніка і вучня) па пошуку невядомага, у ходзе якога адбываецца трансляцыя культурных каштоўнасцей, вынікам якой з’яўляецца фарміраванне светапогляду.
Развіццёвая функцыя – фарміраванне і развіццё нацыянальнай самасвядомасці.
Выхаваўчая функцыя – выхаванне грамадзянскіх адносін да гісторыі роднага краю, духоўных і культурных каштоўнасцей свайго народа, нацыянальных традыцый як часткі сусветнай культуры, забеспячэнне пераемнасці як неабходнай умовы стварэння новага патэнцыялу этнічнай культуры.
Сацыяльная функцыя – забеспячэнне і ўзаемадзеянне, узаемапранікненне і ўзаемаўзбагачэнне нацыянальных культур ва ўмовах асобнага рэгіёна.
Асноўнымі накірункі работы
Работа з вучнямі:
- урокі беларускай і рускай мовы і літаратуры, гісторыі, мастацтва (сусветнай мастацкай культуры), працоўнага навучання;
- вывучэнне твораў беларускай літаратуры ў кантэксце вывучэння гістарычных і культурных каштоўнасцей беларускага народа;
- удзел у творчых конкурсах па праблеме этнакультурнага выхавання;
- экскурсійная дзейнасць (музей-сядзіба Акінчыцы і сядзіба Альбуць, Нацыянальная бібліятэка Рэспублікі Беларусь, музей-сядзіба “Мірскі пасад”, Карэліцкі раённы краязнаўчы музей, аграсядзіба Салдатавых па іконапісу і саломцы, прыватнае ўнітарнае прадпрыемства “Керам-дэкор”, гісторыка-культурны комплекс “Лінія Сталіна”, царква Свв. апп. Пятра і Паўла в.Вялікія Жухавічы, прыватны музей “Мірскі пасад”, ААТ “Карэлічы-лён”, дом-музей А.Міцкевіча г.Навагрудак, замкавы комплекс “Мір”, УА “Мірскі дзяржаўны мастацкі прафесійна-тэхнічны каледж” (батлейка), пакой Баявой Славы ДУА “Лукская сярэдняя школа”, дварцова-замкавы комплекс “Нясвіжскі замак”);
- правядзенне цыкла фальклорных і каляндарна-абрадавых свят (“Масленіца”, “Каляды”, вячоркі, “Дзяды”, “Гуканне вясны”, “Саракі”, “На Купалле сонца йграла”, “Яблычны спас”, абрад “Каледаванне”);
- правядзенне класных гадзін да дня беларускага пісьменства і ў рамках тыдня роднай мовы (завочнае падарожжа па сталіцах пісьменства”, вусны часопіс “Да слова спрадвеку з любоўю і павагай”, завочнае падарожжа “У царстве кніжкі беларускай”, турнір “Знаўцы роднага слова”, гульня “Родным словам даражу”, конкурс творчых работ “Роднай мове прысвячаю”, конкурс чытальнікаў вершаў “Родная мова з намі”, гульня “Нам засталася ў спадчыну”, паэтычны чэлендж “Мова”, абласны дыктант “Музей паэта”, турнір “З любоўю да роднай мовы”, літаратурная гасцінная “Роднаму слову – прызнанне ў любові”, конкурс чытальнікаў вершаў беларускіх паэтаў “Гучы, роднае слова”);
- дзейнасць клубаў “Спадчына”, “Гаспадыні”, “Вытокі”, “Беларускасць ва ўсім”;
- работа факультатываў “Вытокі роднай мовы”, “Асновы праваслаўнай культуры”, “Гэты загадкавы старажытны свет”, “Мастацкае тачэнне драўніны”, “Падагульняючы факультатыўны курс па беларускай мове”, “Абагульняючы факультатыўны курс па гісторыі Беларусі”, “Гісторыя Беларусі ў імёнах і падзеях”, “Беларускія землі ад старажытнасці да ХІІІ стагоддзя”, “Сакрэты словазмянення і формаўтварэння”, “Асновы духоўна-маральнай культуры і патрыятызму”;
- арганізацыя выстаў дэкаратыўна-прыкладной творчасці;
- удзел у навукова-практычных канферэнцыях, пошукава-даследчых акцыях, конкурсах (“Гісторыя Перамогі ў маёй сям’і”, “Не меркне летапіс Перамог”, “Шлях да пазнання”, “З міру па нітцы”, “Край Гарадзенскі”).
- Работа з педагогамі:
- актыўнае выкарыстанне форм і метадаў пазакласнай дзейнасці (турыстычныя паездкі, удзел у праектах, экскурсіі этнакультурнай накіраванасці);
- працяг работы творчай групы педагогаў-наватараў;
- прымяненне камп’ютарных тэхналогій, сеткі Інтэрнет (пошук матэрыялаў этнакультурнай накіраванасці);
- правядзенне з удзельнікамі праекта кансультацый, семінараў, лекцый па праблеме этнакультурнага выхавання;
- удзел у творчых конкурсах этнакультурнай накіраванасці;
- публікацыі матэрыялаў удзельнікаў інавацыйнага праекта па выніках інавацыі;
- разгляд на педагагічных саветах і метадычных аб’яднаннях ступені ўкаранення інавацыі;
- правядзенне з удзельнікамі праекта лекцый, семінараў, кансультацый па праблеме этнакультурнага выхавання удзельнікаў адукацыйнага працэсу;
- распрацоўка метадычных і дыдактычных матэрыялаў і рэкамендацый для арганізацыі работы па этнакультурным выхаванні.
- Работа з законнымі прадстаўнікамі вучняў:
- азнаямленне законных прадстаўнікоў са зместам інавацыйнага праекта і прыцягненне бацькоўскай грамадскасці да сумеснай работы па яго рэалізацыі;
- бацькоўскія сходы, лекторыі;
- удзел законных прадстаўнікоў у мерапрыемствах праекта: сумеснае правядзенне акцый, арганізацыя паходаў і экскурсій;
- круглы стол “Роля сям’і ў развіцці этнакультурнай сацыялізацыі дзіцяці”;
- трэнінг “Стылі сямейнага выхавання і іх роля ў станаўленні асобы дзіцяці”;
- трэнінгавы занятак “Псіхолага-педаганічныя ўмовы патрыятычнага выхавання ў сям’і”;
- адкрытая размова “Духоўнае жыццё ў сям’і”;
- удзел законных прадстаўнікоў у фальклорных і каляндарна-абрадавых святах.
Змест работы з сацыяльнымі партнёрамі:
- ажыццяўленне асветніцкай дзейнасці сярод законных прадстаўнікоў і педагогаў па пытаннях этнакультурных традыцый беларускага народа;
- рэкамендацыі па распрацоўцы метадычных матэрыялаў (выхаваўчых планаў, сцэнарных распрацовак і інш);
- сумеснае правядзенне фальклорных і каляндарна-абрадавых свят.